نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2327
-
الف
+

خالق موسیقی«داستان عشق» درگذشت

«فرانسیس لی» خالق موسیقی «داستان عشق» به عمر 86 سالگی درگذشت.

«فرانسیس لِی» آهنگساز بزرگ فرانسوی فلم های «داستان عشق» و «یک مرد و یک زن» به عمر ۸۶ سالگی درگذشت.

به گزارش آی فیلم2، «فرانسیس لِی» در سال ۱۹۳۲ میلادی در شهر «نیس» فرانسه متولد شد. او کارش را به عنوان یک نوازنده در کنار «برنارد دیمنی» شاعر و آوازخوان فرانسوی آغاز کرد.

او بعدها در سال ۱۹۶۵ پس از آشنایی با «کلود للوش» کارگردان فرانسوی، ساخت آهنگ فلم «یک مرد و یک زن» (۱۹۶۶) اثر این کارگردان را به دوش گرفت.

موسیقی متن «یک مرد و یک زن» که با تم مشهور «دابادابادا/dabadabada» شناخته می شود بلافاصله شهرت گسترده ای بدست آورد و نام لِی را در سراسر جهان بر سر زبان ها انداخت. او برای این فلم نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین موسیقی متن و بهترین ترانه شد.

فرانسیس لِی پس از موفقیت «یک مرد و یک زن» در سال ۱۹۷۰ شاهکار خود و یکی از درخشان ترین آثار موسیقایی همه دوران ها را خلق کرد؛ موسیقی متن فلم «داستان عشق».

درام عاشقانه «داستان عشق» به کارگردانی «آرتور هیلر »برای لِی جایزه اسکار بهترین موسیقی متن و جایزه گلدن گلوب بهترین موسیقی را به ارمغان آورد.

لِی در سال ۲۰۱۴ جایزه افتخاری یک عمر دستاورد را از جوایز موسیقی فلم جهان بدست آورد. او در طی دوران فعالیتش برای بیش ۱۰۰ فلم موسیقی متن ساخت. 

خبرگزاری مهر نوشت: از دیگر آثار مهم این آهنگساز فرانسوی می توان به «سوار بر باران» ساخته رنه کلمان، «بیلیتیس» ساخته دیوید همیلتون و نیز بسیاری از کارهای کلود للوش کارگردان مطرح فرانسوی اشاره کرد.

ب م

نظر شما
ارسال نظر